Nasjonal støttegruppe etter flodbølgekatastrofen 26.12.2004

17.02.2005 - Utvalgets Mandat

Utvalget er gitt et bredt mandat for å utføre sin oppgave

Oppnevning av utvalg for å evaluere arbeidet med flodbølgekatastrofen i Sør-Asia
 
1. Bakgrunn
Den menneskelige tragedie flodbølgen 26. desember 2004 medførte, har stilt norske myndigheter overfor ekstraordinære utfordringer. Det skal foretas en evaluering av arbeidet som er gjort fra norsk side i forbindelse med denne katastrofen.

Formålet med gjennomgangen er å lære av erfaringene, slik at man i fremtiden står bedre rustet til å møte lignende situasjoner, samt evaluere myndighetsutøvelse til regjering, departementer, politi og andre offentlige etater.
2. Organisering og mandat
Det oppnevnes et utvalg med syv medlemmer.
Utvalget gis følgende mandat:

”Utvalget skal evaluere norske myndigheters håndtering av flodbølgekatastrofen i Sør-Asia. Utvalget skal kartlegge hendelsesforløpet og vurdere gjennomføringen av myndighetenes og andres krisehåndteringsarbeid både sentralt, lokalt og i de flodbølgerammede områdene.

I denne sammenheng bes utvalget blant annet se nærmere på:
  • den innledende fasen, inklusive varsling
  • evakuering av nordmenn fra de katastroferammede områdene
  • ivaretakelse av skadde og pårørende
  • registrering av savnede og omkomne
  • berørte departementers håndtering av den aktuelle katastrofen og samarbeidet mellom departementene
  • samarbeidet mellom departementer, etater og organisasjoner mv. som deltok i arbeidet
  • presse- og informasjonshåndtering

Utvalget står fritt til å vurdere andre sider ved krisehåndteringen, og kan foreslå tiltak som evalueringen viser det er behov for. Utvalget skal også vurdere hvordan håndteringen har vært, sammenliknet med andre nordiske land og eventuelt andre land, for eksempel gjennom kontakt med evalueringsutvalg i disse landene.

Evalueringsutvalget kan innhente opplysninger fra ulike kilder, herunder tjenestemenn i departement, direktorater, politiet m.v. Utvalget kan innhente bistand fra eksterne rådgivere, herunder helsefaglig kompetanse.

Det forutsettes at utvalget tar imot synspunkter og forklaringer fra alle pårørende som ønsker det, samt fra andre personer som opplevde katastrofen. ” Utvalget gis frist til 20. april 2005 for å avgi sin rapport.

Det vises for øvrig til utredningsinstruksen fastsatt ved kongelig resolusjon av 18. februar 2000.
3. Innhenting av opplysninger fra offentlige tjenestemenn
Evalueringsutvalget kan innhente opplysninger fra ulike kilder, herunder tjenestemenn i departement, direktorater, politiet m.v.

Der det er tale om opplysninger som ikke er undergitt lovbestemt taushetsplikt, skal opplysningene gis. Lojalitetsplikten i forhold til egen arbeidsgiver må vike til fordel for behovet for å få klarlagt de faktiske forhold.

Unntaksvis kan det være tale om innhenting av opplysninger som i utgangspunktet er undergitt taushetsplikt, enten det dreier seg om personlige forhold eller forretningshemmeligheter, jf. forvaltningsloven § 13, politiets operative virksomhet eller organiseringen av den, jf. politiloven § 24 annet ledd, eller sikkerhetsgradert informasjon, jf. sikkerhetsloven § 12.

Etter forvaltningsloven § 13 b nr. 4 er taushetsplikt ikke til hinder for at opplysninger gis ut i forbindelse med kontroll med forvaltningen. Taushetsplikt etter forvaltningsloven antas derfor ikke å være til hinder for at opplysninger gis til evalueringsutvalget. Det samme m å antas å gjelde for opplysninger om politiets operative virksomhet.

Utvalget kan kreve bevisopptak ved domstolene etter domstolloven § 44, jf. domstolloven § 43. Sikkerhetsgradert informasjon kan bare gis ut ved særskilt hjemmel i lov eller generell forskrift, jf. sikkerhetsloven § 12. Skulle behovet for slik informasjon oppstå, er det mest hensiktsmessig at det begjæres bevisopptak, og vurderes konkret etter tvistemålsloven § 204 nr. 1 om utvalget kan gis tilgang på slik informasjon. Alternativt kan utvalget anmode Kongen om å vedta en forskrift om hvilken informasjon utvalget kan få, slik forskrift kan utvalget påregne å få.
4. Øvrig
Det vil påløpe kostnader i forbindelse med utvalgets arbeid. Det vil opprettes et uavhengig sekretariat for utvalget. Samlet antas at kostnadene forbundet med utvalgets arbeid kan medføre en utgift på inntil ca. 8 millioner kroner, men det er betydelig usikkerhet knyttet til anslaget.
Utvalgets sammensetning:
Jan Reinås, styreleder, Bærum (leder)
Truls Fyhn, politimester, Tromsø
Rita Engh Heflo, Oslo, administrasjonskonsulent, Norsk Senter for Cystisk Fibrose, Ullevål Universitetssykehus
Torunn Laupsa, Ski, personalsjef, Den norske Kirke
Siv Meisingseth, Oslo, informasjonssjef, SAS Braathen
Harald Sunde, Ullensaker, generalmajor, Fellesoperativt Hovedkontor
Morten Wetland, Oslo, direktør, Statkraft